söndag 8 mars 2015

Löfströms parti agerar bromskloss



Centerns riksdagskandidat Mats Löfström skriver i en insändare att det behövs "aktivare tag" ifråga om klumpsumman. "Klumpsumman måste höjas" säger han. Helt sant och riktigt, vilket jag också konstaterade i en insändare för någon vecka sedan. Jag har också aktivt bevakat frågan i lagtinget, bland annat i form av två skriftliga frågor riktade till den ansvarige ministern, Centerns finansminister Roger Nordlund.

Som svar på min skriftliga fråga om avräkningsgrunden (klumpsumman) per den 25 mars 2013, sade Roger Nordlund att landskapsregeringen avser att föra frågan till Ålandsdelegationen för utlåtande. Jag önskade för min del lycka till, väl medveten om att frågan är svår och kräver en hel del politiskt arbete för att nå ett resultat.

Den 1 september 2014 upprepade jag frågan, och fick då svaret: Landskapsregeringen avser att föra frågan till Ålandsdelegationen "Inom en mycket kort framtid".

Mig veterligen har frågan, ett drygt halvår senare, ännu inte förts till Ålandsdelegationen för utlåtande.

Löfström har rätt. Det krävs aktivare tag i denna fråga. Dessvärre är det Löfströms eget parti, Centern, som nu agerar bromskloss i frågan. Varför inte ta upp frågan på ett internt partimöte? Vi är många som undrar varför inget händer.

Mats Perämaa 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar