lördag 4 januari 2014

LCHF

Under ett antal år har jag lite halvhjärtat, så småningom, läst om kolhydraternas negativa inverkan på människokroppen. Nu är jag övertygad. Socker är någonting som givetvis ska utgå ur den den dagliga dieten men andra kolhydrater såsom mjöl, potatis, pasta, är lika illa. Kolhydraterna höjer blodsockret vilket triggar insulinproduktionen som i sin tur fraktar sockret (glukos) till förbränning eller vid överskott, till fettlagring. Till slut klarar inte kroppen av att producera tillräckligt med insulin och  diabetes blir följden.
Jag har också läst mig till att västvärldens dramatiska ökning av antalet personer med övervikt, tidsmässigt mycket väl stämmer in med de kostråd som började ges under andra halvan av 1900-talet. Ni vet, mindre mättat fett, tallriksmodellen, lättprodukter o.s.v.
Hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och andra följdsjukdomar till övervikt har kommit som ett brev på posten.
Nu var det ju inte meningen att jag skulle "föreläsa" om den ena eller den andra dieten. Jag vill bara ge en bild av vad jag har läst mig till. Alla ni andra ska givetvis göra det som känns rätt för Er.  Jag är ändå övertygad om att sjukvårdens kostråd kommer att fortsätta genomgå stora förändringar där det naturliga fettet (mättat fett) gör en comeback och där kolhydraterna tonas ner till ett minimum.
Den fråga som nästan alltid ställs då LCHF diskuteras är vad vi egentligen äter. Bara smör? Så är det inte och därför tänkte jag sätta in några bilder på hemlagad LCHF mat.
Fågelsoppa med vitkål (någon morotsbit också som synes). Gärna en rejäl klick smör.
Bröd med nötter, frön av diverse slag plus ägg och olja.
Pizzabotten består av ägg, fiberhusk, olja, vatten
Kött förstås, lämpligen med vitlökssmör.

Mitt nyårslöfte blir enkelt. Jag tänker fortsätta äta LCHF även 2014. Jag har ätit hälsosamt sedan april 2013 och mår förbaskat bra av det så därför borde det bli hyfsat enkelt att fortsätta.

2 kommentarer:

  1. LCHF fungerar bra, även utan extra fett!
    Testade 7 veckor en vinter och gick ner 11 kilo. Åt som vanligt men blomkål istället för potatis, vitkål istället för pasta osv. Tillsatte däremot inget extra fett förutom smörklicken till frukostäggröran ;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också att LCHF fungerar bra. Jag mår mycket bättre och vikten minskar också stadigt. Jag kommer att fortsätta så här.

    SvaraRadera