söndag 2 mars 2014

Kostnadsutvecklingen i skärgårdstrafiken

Landskapsregeringen och Veronica Thörnroos vill ge en bild av att kostnaderna i skärgårdstrafiken har sänkts genom aktiva åtgärder. Inför år 2013 genomfördes en såkallad omläggning av trafiken som skulle spara minst 3 miljoner euro. Den omläggning som kraftigt kanaliserade kapacitet till norra linjen till nackdel för speciellt Kökar, Kumlinge och Föglö. Jag ska återkomma till frågan om vem som har gynnats av den nuvarande trafikpolitiken i ett kommande inlägg.

Här nedan min analys som enligt mig visar hur utfallet blev i verkligheten. Noteras kan att siffrorna för 2013 grundar sig på halvårsbokslutet och landskapsregeringens egen prognos för helårsutfall. Siffran för 2007 har rensats från den utbetalning som gjordes som ett resultat av en tvist och ett domslut som härrörde sig från tidigare år.



















Jag tycker att diagrammet egentligen visar allting i dess nakna tydlighet. Den blå linjen avser sjötrafikens driftskostnader, såsom löner och underhåll, exklusive bränslekostnaden (bränsleförbrukning x pris/liter). Den röda linjen visar bränslekostnaden. Bränslekostnaden brukar variera rätt kraftigt från år till år pga stora kast i världsmarknadspriset.

Som en kuriositet bör nämnas att Runar Karlsson var ansvarig för trafiken ännu under 2009. Byte på den ministerposten skedde hösten 2009. Veronica Thörnroos har varit ansvarig för trafikavdelningen sedan dess. Kostnadsökningen för skärgårdstrafikens drift exklusive bränslet, är sedan Runars tider  anmärkningsvärda 34 % ! På 4 år!

Hur ser det ut på förvaltningssidan då? Kan vi se att kostnaden för myndighetsutövningen och byråkratin har sjunkit vid trafikavdelningen? En sådan utveckling kunde kanske delvis förklara en utökning på utförandesidan. Mer trafik (även om det i verkligheten har blivit sämre) och mindre byråkrati låter förstås sympatiskt.

Diagrammet här nedan visar kostnadsutvecklingen vid trafikavdelningens allmänna förvaltning.
Det ser faktiskt än mer anmärkningsvärt ut.





















Jag tycker att det är viktigt och intressant att jämföra politiska löften med verkligt utfall. Mitt bidrag här ovan tycker jag visar att det är nödvändigt.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar