söndag 30 mars 2014

Orsak till kostnadsökningar i skärgårdstrafiken

Då jag för ett tag sedan publicerade min analys över kostnadsutvecklingen i skärgårdstrafiken så antydde jag att jag också ska försöka hitta orsaker till kostnadsökningarna.
Här nedan ska jag visa på en trolig orsak Bland flera andra förstås. Kostnaderna för de privat drivna linjerna Lappo-Asterholma-Torsholma samt Kumlinge-Enklinge har stigit förvånande mycket.
Här ett diagram som beskriver kostnadsutvecklingen åren 2008-2012. Noteras bör att siffrorna för 2012 är trafikavdelningens egna budgetsiffror. Det vill säga den kostnad som avdelningen själv räknat med för det året. Posterna för de övriga åren är bokslutssiffror. Jag har inte begärt att få fram bokslutssiffror för 2012 eller 2013. Därmed kan ändringar i kostnadsbilden ha skett efter budgeteringen för 2012. Jag påpekar igen att i detta diagram finns ingen egentlig analys. Detta är trafikavdelningens egna siffror rakt av.
 
Jag har personligen inget emot privatiseringar i skärgårdstrafiken. Trafiken är viktig men är ändå inte ett politiskt kärnområde som kräver offentlig drift. Jag är ändå övertygad om att privatiseringar kan vara lyckade eller mindre lyckade. Var och en av som läser detta kan själv avgöra om de ovan beskrivna linjernas kostnadsutveckling har varit lyckad. Kostnadsökningen 2009-2012 är 69% eller nästan 600.000 euro. I mitt förra inlägg så redogjorde jag för när nuvarande trafik(infrastruktur)minister tillträdde på sin post. Om du vill friska upp ditt minne med den detaljen så får du läsa mitt tidigare blogginlägg.
I mitt nästa inlägg ska jag visa på antalet fartygsangöringar till den hamn jag tror är Ålands mest trafikerade hamn.

 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar